ارزیابی تأثیر عوامل محیطی - کالبدی بر سرزندگی و کیفیّت خیابان‌های شهری (مطالعه موردی: خیابان‌های نادر و انقلاب شهر ساری)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه شهرسازی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران

2 دانشیار گروه شهرسازی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران دانشیار برنامه‌ریزی و مدیریت محیط‌زیست، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 استادیار گروه شهرسازی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران

چکیده

امروزه مدیریت ترافیک شهری به‎عنوان مهم­ترین عامل مؤثّر بر سرزندگیخیابان‎های شهری شناخته شده است؛ امّا در کنار آن، سایر عوامل محیطی - کالبدی نیز تأثیر بسزایی بر سرزندگی و کیفیّت این نوع عرصه‎های عمومی دارند.در این راستا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و ارزیابی عوامل و مشکلات محیطی - کالبدی مؤثّر بر سرزندگی و کیفیّت خیابان‎های شهری و تأثیر آن بر ادراک کاربران خیابان­های مورد مطالعه تدوین شد. روش پژوهش حاضر، از نوع متوالی اکتشافی بوده و داده‎های مورد نیاز از روش منابع کتابخانه‌ای و بررسی‌های میدانی جمع‌آوری شده است. جامعة آماری پژوهش را ساکنان، عابران و شاغلان خیابان‌های نادر و انقلاب شهر ساری تشکیل می‌دهد. حجم نمونه نیز بر اساس فرمول کوکران، 384 نفر انتخاب شده و داده‌ها با استفاده از آمارهای توصیفی و ضریب همبستگی اسپیرمن، در نرم‌افزار اس.پی.اس.اس.، تحلیل شده‌اند.یافته‌های تحقیق بیانگر آن استکه میان کیفیّت و سرزندگی خیابان‌های مورد مطالعه و مشکلات محیطی - کالبدی از قبیل روشنایی ضعیف و نامناسب، کف­سازی نامناسب، پوشش گیاهی ناکافی و نامناسب، عرض کم مسیر پیاده، تسهیلات ناکافی برای معلولین، دسترسی نامناسب به حمل و نقل عمومی، فضای پارکینگ ناکافی، ترافیک سنگین سواره، خدمات عمومی و نگهداری ناکافی و نامناسب، رابطة معنی‌داری وجود دارد و در حقیقت، کیفیّت و سرزندگی این خیابان­ها، با افزایش این­گونه مشکلات، کاهش می­یابد؛ همچنین تحلیل ادراک کاربران خیابان نسبت به سرزندگی و کیفیّت خیابان­ها، نشان­دهندة بالاتر بودن میزان سرزندگی در خیابان نادر در مقایسه با خیابان انقلاب است. در بخش نتیجه‌گیری نیز، راهبرد و سیاست­های اجرایی در راستای ارتقاء سرزندگی خیابان­های مورد مطالعه ارائه شد.

کلیدواژه‌ها


احمدی، مارال (1392) امنیّت و کیفیّت محیط و زندگی در بافت فرسودة تاریخی (نمونة موردی: محلّة تاریخی امامزاده یحیی (ع)) ، نشریة اینترنتی نوسازی، 5 (21)، صص. 19-1.
ادیبی سعدی‌نژاد، فاطمه؛ عظیمی، آزاده (1390) تبیین امنیّت در محیط شهری بر مبنای پارامترهای کالبدی و طرّاحی (مورد شهر بابلسر)، آمایش محیط، 4، صص. 106-81.
پاکزاد، جهانشاه (1386) مبانی نظری و فرآیند طراحی شهری، چاپ دوّم، انتشارات شهیدی، تهران.
حسینی، سید باقر؛ نوروزیان ملکی، سعید (1387) مناسب‌سازی مسکن و شهر برای افراد دارای ناتوانی‌های جسمی - حرکتی (نمونة موردی: منطقة 8 شهر تهران)،  نشریة بین‌المللی علوم مهندسی، 19 (10)، صص. 206-197.
خستو، مریم؛ رضوانی، نوید (1389) عوامل مؤثّر بر سرزندگی فضاهای شهری، هویت شهر، 4 (6)، صص. 74-63.
شوای، فرانسوا (1375) شهرسازی تخیّلات و واقعیّات، ترجمة سید محسن حبیبی، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
طبیبیان، منوچهر (1382) گزیدة منظر شهری، چاپ چهارم، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
طبیبیان، منوچهر؛ موسوی، میرجلال (1395) بررسی نقش زیباسازی و ارتقاء کیفیّت محیط بر سرزندگی شهری (نمونة موردی: باغ‌شهر تاریخی مراغه)، معماری و شهرسازی آرمانشهر، 17، صص. 262-249.
گلکار، کوروش (1386) مفهوم کیفیّت سرزندگی در طرّاحی شهری، صفه، 16 (41)، صص. 75-66.
مؤیدی، محمد (۱۳۹۲) ضرورت برنامه‌ریزی فضاهای عمومی شهری بومی بر مبنای الگوی ایرانی - اسلامی به‎منظور ارتقاء سطح هویت شهری، دومین همایش ملّی معماری و شهرسازی اسلامی، تبریز، دانشگاه هنر اسلامی تبریز.
Appleyard, D. (1981) Livable streets, University of California Press, Berkeley.
Appleyard, D., Lintell, M. (1972) The Environmental Quality of City Streets: The Residents Viewpoint, Journal of the American Institute of Planners, 38 (2), pp. 84-101.
Bentley, I., Alcock, A., Murrain, P., McGlynn, S., Smith, G. (1985) Responsiveenvironments: A Manual for Designer, Architectural Press, Oxford.
Biddulph, M. (2001) Home Zones: A Planning and Design Handbook. Bristol: Policy Press.
Bosselmann, P., Macdonald, E., Kronemeyer, T. (1999) Livable streets revisited. Journal of the American Planning Association, 65 (2), pp. 168-180.
Carmona, M., Heath, T. Oc, T., Tiesdell, S. (2006) Public Places - Urban Spaces, Architectural Press, London.
Carr, S., Francis, M., Rivlin, L., Stone, A. (1992) Public Space, Cambridge University Press, New York.
Cherulnik, P. D. (1993) Applications of Environment-Behavior Research, Cambridge University Press, New York.
Clayden, A, Mckoy, K, Wild, A. (2006) Improving Resindential Liveability in the UK: Home Zones and Alternative Approaches, Urban Design, 11 (1), pp. 55-71.
Cullen, G. (1961) The Concise TownScape, Architectural Press, United Kingdom.
Forsyth, A., Hearst, M., Oakes, J. M., Schmitz, K. H. (2008) Design and Destinations: Factors Influencing Walking and Total Physical Activity, Urban Studies, 45 (9), pp. 1973-1996.
Gehl, J. (1987) Life Between Buildings: Using Public Space, Van Nostrand Reinhold, New York.
Gjerde, M. (2011) Visual Evaluation of Urban Streetscapes: How do Public Preferences Reconcile with Those Held by Experts?, Urban Design International, 16 (3), pp. 153-161.
Hedman, R., Jaszewski, A. (1984) Fundamentals of Urban Design, APA Planners Press, Washington D.C.
Hodgson, F. C., Turner, J. (2003) Participation not Consumption: the Need for New Participatory Practices to Address Transport and Social Exclusion, Transport Policy, 10 (4), 265-272.
Jacobs, A., Appleyard, D. (1987) Toward an Urban Design Manifesto, Journal of the American Planning Association, 53 (1), pp. 112-120.
Jacobs, J. (1961) The Death and Life of Great American Cities, New York.
Jalaladdini, S., Oktay, D. (2012) Urban Public Spaces and Vitality: A Socio-Spatial Analysis in The Streets of Cypriot Towns, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 35, pp. 664-674.
Low, S., Smith, N. (2006) The Politic of Public Space, Routledge, New York.
Lynch, K. (1981) A Theory of Good City from, MT Press, Cambridge.
Mackett, R. L., Achuthan, K., Titheridge, H. (2008) AMELIA: making streets more accessible for people with mobility difficulties, Urban Design International, 13 (2), pp. 80-89.
Mahmoudi, M., Ahmad, F., Abbasi, B. (2015) Livable Streets: The Effects of Physical Problems on the Quality and Livability of Kuala Lumpur Streets, Cities, 43, pp. 104-114.
Marcus, C., Francis, C. (1998) People Places: Design Guideline for Urban Open Spaces, John Wiley and Sons Inc, New York.
Mesbahul Tariq, M. (2007) Livable Streetscape: Creating a Pedestrian Network in the Town of Morden, Monitoba. University of Manitoba, Winnipeg, Canada.
Mitchell, D. (2003). The Right to the City: Social Justice and the Fight for Public Space, Guilford, New York.
Mongomery, J. (1995). Editorial Urban Vitality and the Culture of Cities, Planning Practice and Research, 10 (2), pp. 101-110.
Nasar, J. L. (1998) The Evaluative Image of the City, Sage Publications Thousand Oaks, California.
Oldenburg, R. (1989) The Great Good Place: Cafes,Coffee Shops, Community Centers, Beauty Parols, General Stores, Bars, Hangouts, and How They Get You through the Day, Paragon House, New York.
Park, S. (2008) Defining, Measuring, and Evaluating Path Walkability, and Testing Its Impacts on Transit Users’ Mode Choice and Walking Distance to the Station, University of California , Berkeley.
Portella, A. (2007) Evaluating Commercial Signs in Historic Streetscapes: the Effects of the Control of Advertising and Signage on User’s Sense of Environmental Quality, Oxford Brookes University.
Pushkarev, B., Zupan, J. (1975) Urban Space for Pedestrians, MIT Press, Cambridge, United States.
Rubenstein, H. M. (1992) Pedestrian Malls, Streetscapes, and Urban Spaces, John Wiley and Sons Inc, New York.
Säumel, I., Weber, F., Kowarik, I. (2016) Toward Livable and Healthy Urban Streets: Roadside Vegetation Provides Ecosystem Services Where People Live and Move, Environmental Science&Policy, 62, pp. 24-33.
Sauter, D., Huettenmoser, M. (2008). Liveable Streets and Social Inclusion, Urban Design International, 13 (2), pp. 67-79.
Shaftoe, H. (2008) Convivial Urban Spaces: Creating Effective Public Places, Earthscan, United Kingdaom.
Shamsuddin, S., Ujang, N. (2008) Making Places: The Role of Attachment in Creating the Sense of Place for Traditional Streets in Malaysia, Habitat International, 32 (3), pp. 399-409.
Takano, T., Nakamura, K., Watanabe, M. (2002) Urban Residential Environments and Senior Citizens' Longevity in Megacity Areas. The Importance of Walkable Green Spaces, Epidemiol Community Health, 56 (12), pp. 913-918.
Toronto Public Health. (2014) Healthy Streets: Design Features & Benefits, Healthy Public Policy Directorate, Ontario.
Wagner, F., Caves, R. ( 2012) Community Livability: Issues and Approaches to Sustaining the Well-Being of People and Communities, Routledge, London.
Whyte, W. H. (1988) City: Rediscovering the Center, Bantam Doubleday Dell Publishing Group Inc, New York.