تحلیل خوشه‎ای و ترسیم روندهای موضوعی حوزه محیط‎زیست: مطالعه علم‎سنجی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علم اطلاعات و دانش‎شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

2 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‎شناسی، کتابخانه مرکزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

10.22126/ges.2025.11804.2839

چکیده

بررسی ساختار مفهومی پژوهش‎های مرتبط با محیط‎زیست در پایگاه استنادی پایش علم‎وفناوری جهان اسلام (ISC) و شناسایی زیر حوزه‎ها و ابعاد مهم مفهوم محیط‎زیست است. با تحلیل کمی مطالعات مرتبط با این حوزه، ساختار علمی محیط‎زیست از سال 1377 تا 1402 بررسی شد، خوشه‎های اصلی پژوهشی، ابعاد مفهومی و موضوعات کلیدی هر خوشه شناسایی گردید. با بهره‎گیری از فنون علم‎سنجی و تحلیل هم رخدادی واژگان، تعداد 1985 مدرک از پایگاه (ISC) استخراج گردید تا روند پژوهش‎های مرتبط با محیط‎زیست در بازه زمانی فوق شناسایی شود. تحلیل خوشه‎ای و نمودار راهبردی برای ترسیم ساختار مفهومی پژوهش‎ها و شناسایی زیرحوزه‎ها و روابط بین آن‎ها در این حوزه به کار گرفته شد. ساختار مفهومی این حوزه از هفت خوشه به شرح زیر تشکیل شده است: حقوق و اخلاق محیط زیستی (1)، اکوسیستم نوآوری محیط زیستی (2)، اقتصاد و محیط‎زیست ایران (3)، آلودگی و پایداری شهری (4)، رفتار و آگاهی محیط زیستی (5)، ایمنی و بهداشت محیط‎زیست (6)، آموزش توسعه پایدار (7). علاوه بر این، با تحلیل محتوای مقالات منتشرشده در طول 26 سال، موضوعات نوظهور در حوزه محیط‎زیست شناسایی شدند. خوشه‎ها، ابعاد و موضوعات کلیدی این حوزه را بازتاب می‎دهند. یافته‎ها، راهنمایی برای پژوهشگران و سیاست‎گذاران است تا با درک ساختار مفهومی محیط‎زیست، منابع را به سمت موضوعات استراتژیک، تأثیرگذار و نیازمند توسعه هدایت کنند. همچنین، می‎تواند در تدوین برنامه‎های راهبردی و شناسایی شکاف‎های پژوهشی کمک کند و مسیر پژوهش‎های آتی را روشن سازد. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


بدری، سیدعلی؛ طهماسبی، سیامک؛ هاجری، بهرام (۱۴۰۰). رویکرد علم سنجی به مطالعات تاب‎آوری بلایا در ایران. تحلیل فضایی مخاطرات محیطی، ۸ (۳)، 33-52. doi: 10.52547/jsaeh.8.3.33
رحیمی، صالح؛ سهیلی، فرامرز؛ امینی‏نیا، یوسف؛ دانش، فرشید (1399). شناسایی مفاهیم نوظهور و کشف ساختار دانش حوزۀ سردردهای ضربان‎دار. مدیریت اطلاعات سلامت، 17(4)، 1-10. doi: 10.22122/him.v17i4.4132
رحیمی، صالح؛ سهیلی، فرامرز؛ خاصه، علی‎اکبر (1403). تحلیلی بر پژوهش‎های حوزه سواد در ایران:ساختار مفهومی سواد در نمایه استنادی علوم ایران. کتابداری و اطلاعرسانی، 27(4)، 195-220. doi: 10.30481/lis.2024.474041.2189
رحیمی، صالح؛ سهیلی، فرامرز؛ شرفی، ناهید (1400). شناسایی و تحلیل ساختار دانشی مطالعات آموزش عالی ایران بر اساس تحلیل شبکه هم‎واژگانی مقالات در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام. مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 12(24)، 313-331.dor: 20.1001.1.25382241.1400.12.24.12.4
زارعی پور، مرادعلی؛ عسگری، اسرافیل (1402). آموزش سواد محیط زیست جهت ارتقاء رفتارهای محافظت از محیط زیست. مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 10(1)، 1165-1169. dor: 20.1001.1.25382810.1402.10.1.1.4
سهیلی، فرامرز؛ توکلی زاده راوری، محمد؛ حاضری، افسانه؛ دوست حسینی، ندا (1397). تهران، انتشارات پیام نور. https://press.pnu.ac.ir/book_28867.html
علائی، ریحانه؛ رهنما، محمدرحیم ؛ اجزاء شکوهی، محمد؛ فرقانی، علی (1401). شناسایی و تحلیل ساختاری تأثیر متقابل پیشران های محیط زیست هوشمند در کلانشهر مشهد. جغرافیا وتوسعه ناحیهای، (زودآیند). doi: 10.22067/jgrd.2023.79970.1219
نجائی، آرزو؛ بابایی، صمد؛ زارعی پور، مرادعلی (1396). عوامل مرتبط با رفتار دفع بهداشتی زباله در کارکنان بهداشت بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی. مجله پژوهش در بهداشت محیط، 3(4)، 311-319. doi: 10.22038/jreh.2018.28746.1193